لطفاً چند لحظه صبر نمایید ...

الزامات و نحوه اجرا کردن سقف طاق ضربی

سقف طاق ضربی یکی از انواع سقف های سنتی در ایران می باشد. از نمونه های بارز این نوع سقف را می توانید در بافت های تاریخی شهر یزد ببینید.
این نوع سقف بنا به دلایل متعددی نظیر سهولت استفاده، پایین بودن هزینه ساخت، امکان تغییر دادن بخش های مختلفی از ساختمان پس از استفاده و ... در بین عموم رواج دارد. (جهت مشاهده بلوک سقفی یزد کلیک کنید)
درمقاله منتشر شده قبلی درمورد سقف طاق ضربی و مزایای آن توضیحاتی دادیم و اکنون در این مقاله می خواهیم به الزامات و نحوه اجرا کردن این نوع سقف بپردازیم. بنابراین تا انتهای این مقاله ما را همراهی نمایید.



الزامات اجرای سقف طاق ضربی


درهنگام اجرا کردن سقف های طاق ضربی نیاز است به یک سری از نکات توجه بسیاری شود که این نکات عبارتند از:


در سقف های طاق ضربی نباید از آجرهای جوش یا خام استفاده شود. زیرا استفاده از آنها موجب ریزش طاق سقف می شود.
از مهم ترین کارها قبل از اجرا کردن این نوع سقف، زنجاب نمودن آجرها می باشد.
حدالامکان باید تمام دهانه های موجود در این نوع سقف، به صورت یکجا و یه طور مساوی اجرا گردند.
تمامی دهانه ها باید از میزان و مقدار قوس مناسبی برخوردار باشند. زیرا اگر میزان قوس زیاد باعث هدر رفتن اندود می شود.
در اجرای سقف طاق ضربی میزان ملات مصربی باید به نسبت 1 به 2 باشد.


مراحل اجرای سقف طاق ضربی:


1- آماده کردن تیرآهن ها


توجه کنید که تیرآهن های مصرفی در این مرحله کاملا سالم و بدون هیچگونه ترک خوردگی و یا پوسیدگی باشند. ضمنا نباید تیرآهن ها را به مدت طولانی و به مقدار زیاد در فضای باز انبار گردند.


2- تیر ریزی


سر تیرآهن ها نباید به صورت مستقیم بر روی دیوارهای آجری قرار بگیرند. به همین دلیل باید از یک زیر سری بتنی در سرتاسر دیوار و در ترازی که تیرآهن ها قرار می گیرند استفاده شود ضمنا این عمل باید بصورت یک کلاف بتنی سرتاسری باشد. عرض بال تیرآهن ها نسبتا کم است. بنابراین با قرار دادن سر تیر آهن ها بصورت مستقیم، فشارهای وارده بر یک نقطه وارد می گردد. که همین امر موجب شکستن و خرد شدن آجر زیر تیر آهن می شود.
توصیه می شود در اجرای این نوع سقف از کلاف افقی زیر سقفی استفاده نمایید تا بارهای زیر سقف به صورت یکنواخت به دیوار انتقال یابد. فاصله تیرآهن های زیر سقفی معمولا باید بین 90 تا 110 سانتی متر باشد. تیرآهن ها باید به صفحات فولادی که از قبل در کلاف افقی تعبیه شده اند جوش داده شوند. سپس صفحات توسط آرماتورهای فلزی در بتن محکم می شوند.
نیاز است برای پاتاق ها یا دهانه های سقف طاق ضربی، تکیه گاه مناسبی در نظر گرفته شود. ضمنا حداکثر دهانه مجاز در این سیستم 5 متر است.


3-‌نصب میل مهار


در سقف‌های ضربی ساده‌ترین روش برای جلوگیری از نزدیک و دور شدن تیرها در طول دهانه، استفاده از میل‌مهارهای سقف‌ی است. این میل‌مهارها اغلب توسط تسمه‌ها و آرماتورهایی با حداقل قطر ۱۰ میلیمتری به صورت ضربدری، اجرا می‌شوند. برای حداکثر ۲۵ متر مربع از یک عدد ضربدر استفاده می‌شود و به این وسیله تیرآهن‌ها را به یکدیگر متصل می‌کنند.


کلام آخر


درمقاله فوق درمورد الزامات و نحوه اجرا کردن سقف طاق ضربی توضیح دادیم و امیدواریم که مورد توجه و مطالعه شما عزیزان قرار بگیرد. خوشحال می شویم از اینکه نظرات و پیشنهادات خود را در زمینه تمامی مقالات منتشر شده از وب سایت یزدسفالین با ما در میان بگذارید تا بتوانیم با بهره گرفتن از آنها خدمات بهتری را به شما همراهان عزیز ارائه دهیم.

پیشنهاد میکنیم از مقاله آشنایی با سقف دال بتنی دیدن فرمایید



 

همه چیز درباره بلوک سقفی




تعداد نظرات : 0